"О рідне слово, хто без тебе я?" (програма)

Пояснювальна записка

  «Рідна мова дорога людині, як саме життя», – говорить народна мудрість. Без неї не може існувати народ та його культура. Це один із найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію. Мовне питання завжди гостре, а для українців ця тема особливо болюча.

  Тому автори вважають, що на часі стала потреба створити окремий курс за вибором, у якому особливо підкреслити значення слова в людському житті, показати громадянську позицію кожного із поданих письменників. Авторські тексти сприятимуть розвитку логічного мислення, творчих можливостей учнів, допомагатимуть з`ясувати суть мовного матеріалу, виховуватимуть інтерес до рідного слова та літератури, бажання здобувати знання.

  Ця програма продовжить знайомство з видатними письменниками нашої держави та окремого регіону – Слобожанщини, із духовною культурою українського народу, тому є пізнавальною, розрахована на учнів 9 класу (35 год.). Творчість письменників структуровано за розділами: «Видатні люди про мову», «Українська література XIX та XX ст.», «Українська сучасна література», «Слобожанська муза».

 Основна мета авторської програми полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої особистості,  прилучення учнів до кращих надбань літератури в контексті української класичної і сучасної. Ця програма сприятиме виробленню вміння учнів вести діалог у групі чи парі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати. Дев`ятикласники  ще раз усвідомлять, що українська мова – найбільша духовна цінність народу, що слово вічне, побачать красу і багатство рідної мови; зможуть сприймати, аналізувати та оцінювати точку зору автора і доводити та відстоювати свою. Це дасть змогу наполегливо працювати, уміти самостійно займатися дослідницькою роботою, виявляти інтерес до тієї чи іншої особи письменника.

Завдання:

-         формувати гармонійно розвинену людину;

-         виробляти в учнів здатність толерантно сприймати інший погляд на світ;

-         формувати вміння визнавати, що правд, істин може бути багато, і кожна така правда чи істина має право на існування;

-         збагатити знання учнів новими іменами літературної України і Харківщини;

-         розвивати уміння точно висловлювати свою думку;

-         викликати бажання зблизити думку і слово через працю над культурою свого мовлення, над його збагаченням та удосконаленням;

-         вчити дбайливого ставлення до мовних скарбів народу;

-         прилучати учнів до розуміння секретів творчої лабораторії митців;

-         прищеплювати високі естетичні смаки;

-         розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини;

-         виробляти особистісне ставлення до письменників;

-         виховувати патріотичні почуття, почуття гордості за творчих людей, славних краян.

   Запропоновані методичні рекомендації спроектовані на очікувані результати навчання, що дасть можливість більш цілеспрямовано організувати навчальний процес. Матеріал до навчальної програми (курсу за вибором) є особливо актуальним, бо поглибить відомості про життя та творчість поетів, що не подаються в основній програмі, сприятиме кращому розумінню учнями процесу розвитку української літератури.

    Твори україномовних поетів ще раз переконають учнів у тому, що рідна мова не була витіснена чужою, не виходила із ужитку при потребі висловити найщиріші, найглибші, найскладніші людські думки й почуття, а це,  у свою чергу, сприятиме зміцненню національної самосвідомості дітей.

  Суть програми полягає в тому, щоб поглибити знання учнів про значення мови в житті людини, познайомити із самобутніми і неперевершеними письменниками.

   Використання методичних рекомендацій до навчальної програми з української літератури – один із шляхів упровадження комп’ютерно орієнтованих систем у процес навчання, уникнення одноманітної роботи вчителя-словесника, формування стійкого інтересу учнів до вивчення певної теми. Матеріал, побудований на основі застосування інформаційних технологій,  різнобічності, допомагає учневі дізнатися щось нове, цікаве; служитиме формуванню розвитку уявлення школярів про життєвий і творчий шлях письменника, розвиватиме їх переконання у необхідності  здобуття знань. Це урізноманітнить навчальну діяльність учнів на уроках.

 Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється на основі функціонального підходу до шкільного літературного курсу, що передбачає співвідношення теорії та практики. Робота над теорією дасть змогу перевірити здатність учня сприймати на слух незнайомий текст, розуміти тему й ідею висловлювання, давати оцінку прослуханому.

  Практична орієнтація  курсу за вибором та оцінювання результатів навчання направлені на розвиток творчих здібностей, їх уміння працювати з інформацією, критично мислити.

  Під час уроку вчитель перевіряє здатність учня виявляти певний рівень обізнаності з теми; демонструвати вміння будувати власні висловлювання на основі прочитаного чи почутого; розкривати тему висловлювання; викладати думку  логічно та послідовно.

  Оцінювання результатів навчання курсу за вибором здійснюється за критеріями чинної програми з української літератури.

   Організація роботи спецкурсу потребує від учителя-словесника:

-         знання наукових фактів, понять, теоретичних відомостей, що становить навчальну інформацію, яка засвоюється учнями на уроках;

-         правильного добору методичних прийомів, що стимулює в учнів увагу, активізує мислення, розвиває усне і писемне мовлення;

-         створення в учнів зацікавленості результатами виконуваної роботи (розробка електронних мультимедійних презентацій). 

  Елементи цієї програми можна використовувати на уроках української літератури, історії, факультативних заняттях, класних годинах. Пропонована програма не є догмою, її структура відкрита як для вибору викладачем відповідних текстів, так і для їх тлумачення. Учитель може міняти місцями твори, що пропонуються.

                                             Зміст

                 навчальної програми

                               9 клас

                  (35 години, 1 година на тиждень)

                   Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

I.                   Видатні люди про мову (5 год.)

1.     Вступ. Предмет, завдання курсу.

 

Іван Огієнко. «Рідна мова», «Тернистим шляхом»

Показ «живої істоти» - мови і любов до неї.

 

Сергій Плачинда. «Ода мові»

Розповідь про мудрість віків, про невмирущість гумору і музики слів. Оспівування краси та величі мови золотої.

 

2.     Іван Вихованець. «Духовна коштовність»

Розповідь про творення нашої мови, найбільшої духовної коштовності.

 

3.     Микола Жулинський

Усе залежить від володіння словом.

 

Василь Сухомлинський

Опис краси рідного слова.

 

4.     Пантелеймон Куліш. «Рідна словесність»

Розповідь про те, що рідне слово «повернуло нам повагу між народами і нову підвалину під нашу жизнь історичну підкинуло».

 

Олесь Гончар. «Рідна мова»

Розповідь про найдорожчий скарб, переданий нам сотнями й сотнями попередніх поколінь.

 

5.     Контрольна робота (тест).

Учень:

 

знає основні відомості про життя і творчість письменників, які введені до програми;

 

пояснює зміст вивчених художніх творів;

 

називає художні образи;

 

наводить приклади художніх засобів;

 

читає напам’ять улюблені поезії;

 

визначає місце цих письменників в літературному процесі доби.

II.               Українська література XIX – XX ст. ( 11 год.)

6.     Олександр Олесь. «Рідна мова в рідній школі», «В землі віки лежала мова»

Розповідь про письменника. Одвічна мрія українського народу. Глибокий біль поета з приводу гоніння на рідну мову. Прославляє свою мову, вірить у її перемогу.

7.     Катерина Мотрич. «Молитва до мови»

Короткі відомості про життя та творчість.  Звернення до «мудрої Берегині, пресвятої Богородиці» нашого народу.

8.      Олександр Ірванець. «Вірш до рідної мови»

Знайомство з життям поета. Упевненість у вічності рідного слова.

9.      Олександр Підсуха. «Мова»

Коротко про автора. Розповідь про красу й багатство української мови.

10.            Василь Симоненко. «Древній, обікрадений народе!», «Моя мова»

 Розповідь про письменника. Возвеличення своєї мови за те, що в ній «великого народу ніжна і замріяна душа».

11.            Микола Сингаївський. «Мова», «Колискова мені й землі», «Найдзвінкіше слово», «Вимовляю кожне слово…» 

Знайомство з життєвим і творчим шляхом. Звучить заклик не забувати рідне слово.

12.            Павло Тичина. «Слово», «Рідна мова»

Розповідь про письменника. Прославляє материнську мову. Висловлює свою любов до слова.

13.            Максим Рильський. «Мова», «Народові-сіячеві»,  «Рідна мова»

Короткі відомості про поета. Заклик до кожної людини прислухатися до народу, до його мудрості. Про бажання автора прославляти людей-трударів у рідному слові. Розповідь про шлях розвитку української мови. Заклик до її процвітання.

14.            Володимир Сосюра. «О мова моя!», «До брата»

Знайомство з письменником. Автор передає свою нероздільну любов до рідного слова та Батьківщини. Про вічну пам'ять рідного слова.

15.            Борис Харчук. «Слово і народ»

Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника. Розповідь про єдність – єдине ціле народу та його мови.

16.            Сидір Воробкевич. «Рідна мова»

Коротка розповідь про письменника. Порівнює мову з матір`ю та батьком, з усім найдорожчим у житті.

Контрольна робота (тест).

Учень:

 

досліджує поетичний текст;

 

здійснює ідейно-художній аналіз поезії в єдності змісту й форми;

 

пояснює художні образи;

 

визначає тему та ідею текстів, які розглядаються;

 

обґрунтовує свою думки;

 

рецензує поетичні твори;

 

створює електронні мультимедійні презентації.

 

 

 

 

 

III.            Українська сучасна література ( 11 год.)

17.            Павло Глазовий. «Мова величава», «Турок», «Красотульки», «Заноза», «Артист», «Двомовний кум», «Заморські гості», «Мова і язик»   

Коротка розповідь про письменника. Критика на своїх земляків за зневагу до рідної мови. Показ багатства нашої мови. Показ ставлення персонажів гуморесок до української мови.

18.            Андрій Демиденко. «Україночка» (муз.                Г. Татарченка). Оксана Забужко. «Клятва»

 Знайомство з непересічними постатями.  змалювання історії рідного слова та його значення в житті народу.

19.            В. Мельник. «Українська мова». М. Дунаєць. «Ой ти, слово, рідне слово». Л. Лужицька. «Буква до букви…»

 Розповідь про цікавих людей та їх творчість. Значущість рідного слова в житті кожного з них.

20.            Віктор Баранов. «До українців»

Короткі відомості про письменника. Заклик пам’ятати свій рід, своє коріння, мову. Це біль і гостра перейнятість долею українства, за якими прочитується життєва філософія й громадянська позиція автора.

21.            Дмитро Білоус. «Вічно жива», «Хліб і слово», «Рідне слово»,  «Здрастуй, Слово, Українська Мово!»

Знайомство з письменником. Розповідь про     роль мови в житті людини. Заклик до плекання «дива калинового». Автор роздумує над проблемами  невмирущості нашої мови.

22.            Іван Малкович. «Наша мова калинова», «Напучування сільського вчителя»

 Коротка розповідь про письменника. Розповідь про красу та багатство нашої мови. Повчання дитини знати та пам’ятати рідне слово.

23.            А. Малишко. «Буду я навчатись мови золотої»

Знайомство з видатною людиною. Розповідь про те, що рідна мова звучить в усьому, що нас оточує.

24.            Ліна Костенко. «Біль єдиної зброї»

Короткі біографічні відомості. Прославляння своєї святої мови, розповідь про її історію, показ свого ставлення до неї.

25.             Михайло Каменюк. «Молитва рідному слову», «Мене лиш рідна мова оправдає»

 Розповідь про письменника. Вірш-заклик до мови, щоб вона була вічною. Розповідь про злитість особистості й мови.

26.            Василь Гей. «Зурочення», «Кривавник рідного слова»

Знайомство з автором. Засудження тих, хто забуває свою мову. Звучить упевненість у тому, що буде Божий суд над тими, хто нехтує рідним словом.

Юрій Рибчинський. «Наша мова»

Розповідь про роль, красу, багатство нашої мови в житті народу.

27.            Віталій Іващенко. «Буде мова – буде і народ»

Коротко про письменника. Розповідь про вічність мови, про її приниження.

Анатолій Гарматюк. «Заявлєніє директору школи» Висміює українців, які зрікаються свого материнського слова.

28.            Контрольна робота (тест).

Надія Красоткіна. «Ти у серці народу живеш», «Не цурайтесь мови», «Мово чарівна моя, не мовчи!»

Звучить заклик не цуратися рідної мови та примножувати її багатство і берегти.

Учень:

 

називає жанр твору;

 

 

готує наукове повідомлення про життєвий і творчий шлях письменника;

 

 

оцінює подані тексти із огляду мовного оформлення;

 

визначає особливості індивідуального стилю письменника;

 

висловлює свої судження на порушену автором проблему;

 

дотримується правил мовного етикету;

 

встановлює зв’язок між світоглядом письменника та його творчістю.

 

 

IV.            Слобожанська муза  ( 7 год.)

29.            Юрій Стадниченко. «Зорі мої…»

Коротко про письменника. Показ синівської гордості за те, що говорить мовою України.

30.            Ігор Муратов. «Є слова – жартівники…»

Розповідь про автора. Розповідь про походження слів, їхню батьківщину; про збагачення людиною свого словникового запасу.

31.            Микола Побелян. «Мова» 

Знайомство з життєвим і творчим шляхом. Показ складної  долі та  міцність і  ніжність своєї мови.

Алла Солодовникова. «Моя ти мова»

Короткі відомості про непересічну постать. Змалювання значущості мови для кожного з нас.  

32.            Олександр Євтушенко. «Ми – українці!», «Слово про мову», «Рідна мова», «Окраїнцям»

Знайомство з непересічною постаттю. Заклик пам’ятати про те, що ми є українцями; про повагу до інших мов і пам'ять про своє рідне слово. Показ толерантності.

33.            Степан Сапеляк. «Родовід»

Огляд життєвого й творчого шляху. Показ вічності українського слова, що воно живе.  

34.            Контрольна робота (тест).

35.            Поетична вітальня. Зустріч із письменниками. Творчий звіт учнів на тему: «О рідне слово, хто без тебе я?».

Учень:

 

визначає особливості індивідуального стилю письменника;

 

знаходить зв’язок між світоглядом письменника та його творчістю;

 

робить ідейно-художній аналіз літературного твору, визначає його оригінальність та новаторство, дає йому власну оцінку;

 

готує реферати, повідомлення, електронні мультимедійні презентації на літературно-мистецькі теми;

будує зв’язну розповідь про філософське світобачення поетів Слобожанщини;

 

 

готує творчий звіт про роль і значення рідної мови у житті народу та кожної людини.

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Орієнтовний календарно-тематичний план:

 

          9 клас, 34 години, 1 година на тиждень

 

 

 

Зміст програмового матеріалу

Усього

годин

Лекції

Практичні

заняття

Конфе-

ренції

Самос-

тійна

робота

Т/О

1

Вступ. Предмет, завдання курсу.

Іван Огієнко. «Рідна мова», «Тернистим шляхом»

Показ «живої істоти» - мови і любов до неї.

Сергій Плачинда. «Ода мові» Розповідь про мудрість віків, про невмирущість гумору і музики слів. Оспівування краси та величі мови золотої.

1

1

 

 

 

 

2

Іван Вихованець. «Духовна коштов- ність»

Розповідь про творення нашої мови, найбільшої духовної коштовності.

1

1

 

 

 

 

3

Микола Жулинський

Усе залежить від володіння словом.

 

Василь Сухомлинський Опис краси рідного слова.

1

1

 

 

 

 

4

Пантелеймон Куліш. «Рідна словесність» Розповідь про те, що рідне слово «повернуло нам повагу між народами і нову підвалину під нашу жизнь історичну підкинуло».

Олесь Гончар. «Рідна мова» Розповідь про найдорожчий скарб, переданий нам сотнями й сотнями попередніх поколінь.

1

1

 

 

 

 

5

 

Контрольна робота (тест).

1

 

 

 

 

1

6

Олександр Олесь. «Рідна мова в рідній школі», «В землі віки лежала мова»

Розповідь про письменника. Одвічна мрія українського народу. Глибокий біль поета з приводу гоніння на рідну мову. Прославляє свою мову, вірить у її перемогу.

1

 

1

 

 

 

7

Катерина Мотрич. «Молитва до мови»

Короткі відомості про життя та творчість. Звернення до «мудрої Берегині, пресвятої Богородиці» нашого народу.

1

 

1

 

 

 

8

Олександр  Ірванець. «Вірш до рідної мови»

Знайомство з життям поетеси. Упевненість у вічності рідного слова.

1

 

1

 

 

 

9

Олександр Підсуха. «Мова»

Коротко про автора. Розповідь про красу й багатство українсь- кої мови.

1

 

 

 

1

 

10

Василь Симоненко. «Древній, обікрадений народе!», «Моя мова»

Розповідь про письменника. Возвеличення своєї мови за те, що в ній «великого народу ніжна і замріяна душа».

1

 

1

 

 

 

11

Микола Сингаївський. «Мова», «Колискова мені й землі», «Найдзвінкіше слово», «Вимовляю кожне слово…»

Знайомство з життєвим і творчим шляхом. Звучить заклик не забувати рідне слово.

1

 

1

 

 

 

12

Павло Тичина. «Слово», «Рідна мова»

 Розповідь про письменника. Прославляє материнську мову. Висловлює свою любов до слова.

1

 

1

 

 

 

13

Максим Рильський. «Мова»,  «Народові-сіячеві», «Рідна мова»

Короткі відомості про поета. Заклик до кожної людини прислухатися до народу, до його мудрості. Про бажання автора прославляти людей-трударів у рідному слові. Розповідь про шлях розвитку української мови. Заклик до її процвітання.

1

 

 

 

1

 

14

Володимир Сосюра. «О мова моя!», «До брата»

Знайомство з письменником. Автор передає свою нероздільну любов до рідного слова та Батьківщини. Про вічну пам'ять рідного слова.

1

 

1

 

 

 

15

Борис Харчук. «Слово і народ»

Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника. Розповідь про єдність – єдине ціле народу та його мови.

1

 

1

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

Сидір Воробкевич. «Рідна мова» Коротка розповідь про письменника. Порівнює мову з матір`ю та батьком, з усім найдорожчим у житті.

Контрольна робота (тест).

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

17

Павло Глазовий. «Мова величава», «Турок»,  «Красотульки», «Заноза»,  «Артист», «Двомовний кум», «Заморські гості», «Мова і язик» 

Знайомство з біографічними відомостями. Критика на своїх земляків за зневагу до рідної мови. Показ багатства нашої мови. Змалювання  ставлення персонажів гуморесок до української мови.

1

 

 

1

 

 

18

Анатолій Демиден- ко. «Україночка» (муз. Г. Татарчен- ка). Г. Вієру. «Рідна мова»

Знайомство з непересічними постатями.  Показ історії рідного слова та його значення в житті народу.

1

 

1

 

 

 

19

В. Мельник. «Укра- їнська мова».         М. Дунаєць. «Ой ти, слово, рідне слово». Л. Лужицька. «Буква до букви…» Розповідь про цікавих людей та їх творчість. Значимість рідного слова в житті кожного з них.

1

 

1

 

 

 

20

Віктор Баранов. «До українців»

Заклик пам’ятати свій рід, своє коріння, мову. Це біль і гостра перейнятість долею українства, за якими прочитується життєва філософія та громадянська позиція автора.

1

 

 

1

 

 

21

Дмитро Білоус. «Вічно жива», «Хліб і слово», «Рідне слово», «Здрастуй, Слово, Українська Мово!»

Розповідь про     роль мови в житті людини. Заклик до плекання «дива калинового». Автор роздумує над проблемами  невмирущості нашої мови.

1

 

1

 

 

 

22

Іван Малкович. «Напучування сільського вчителя», «Наша мова калинова»

Коротка розповідь про письменника. Розповідь про красу і багатство нашої мови. Повчання дитини знати та пам’ятати рідне слово.

1

 

 

1

 

 

23

 

 

 

 

 

24

А. Малишко. «Буду я навчатись мови золотої»

Розповідь про те, що рідна мова звучить в усьому, що нас оточує.

 

Ліна Костенко. «Біль єдиної зброї» Короткі біографічні відомості. Прославляння своєї святої мови, розповідь про її історію, показ свого ставлення до неї.

1

 

 

 

1

 

25

Михайло Каменюк. «Молитва рідному слову», «Мене лиш рідна мова оправдає»  

Розповідь про письменника. Вірш-заклик до мови, щоб вона була вічною. Розповідь про злитість особистості й мови.

1

 

1

 

 

 

26

Василь Гей. «Зурочення», «Кривавник рідного слова»

Знайомство з автором. Засудження тих, хто забуває свою мову. Звучить упевненість у тому, що буде Божий суд над тими, хто нехтує рідним словом.

1

 

1

 

 

 

27

Віталій Іващенко. «Буде мова – буде і народ»

Коротко про письменника. Розповідь про вічність мови, про її приниження. Анатолій Гарма- тюк. «Заявлєніє директору школи»  Висміює українців, які зрікаються свого материнського слова.

1

 

1

 

 

 

28

Контрольна робота (тест).

1

 

 

 

 

1

29

Юрій Стадниченко. «Зорі мої…»

Показ синівської гордості за те, що говорить мовою України.

1

 

1

 

 

 

30

Ігор Муратов. «Є слова-жартівни- ки…»

Розповідь про автора. Опоповідь про походження слів, їхню батьківщину; про збагачення людиною свого словникового запасу.

1

 

1

 

 

 

31

Микола Побелян. «Мова» 

Знайомство з життєвим і творчим шляхом. Показ складної  долі та  міцності й  ніжності своєї мови.

Алла Солодовни- кова. «Моя ти мова»

Короткі відомості про непересічну постать. Змалювання значущості  мови для кожного з нас.

1

 

1

 

 

 

32

Олександр Євтушенко. «Ми – українці!», «Слово про мову», «Рідна мова»,  «Окраїнцям»

Заклик пам’ятати про те, що ми є українцями; про повагу до інших мов і пам'ять про своє рідне слово. Показ толерантності.

1

 

 

1

 

 

33

Степан Сапеляк. «Родовід» Знайомство з життєвим і творчим шляхом. Показ того, що  українське слово живе, вічне.

1

 

1

 

 

 

34

Контрольна робота (тест).

1

 

 

 

 

1

35

Поетична вітальня. Зустріч із письменниками. Творчий звіт учнів на тему: «О рідне слово, хто без тебе я?».

1

 

 

1

 

 

 

                 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

                                                    

                                                          Разом:  34                5                 18                5               3             4

 

 

 

 

                                                                                                                Література

1.     Українська мова. Збірник диктантів для випускних екзаменів/ Л. І. Мацько, О. М. Мацько, С. О. Караман, О. М. Сидоренко. – К.: Магістр-S, 1998.

2.     В. Сосюра/ Вибране. – К.: Видавництво художньої літератури «Дніпро», 1972.

3.     М. Рильський/ Вибрані поезії. – К.: Видавництво художньої літератури «Дніпро», 1970.

4.     А. Малишко/ Прометей. -  Шкільна бібліотека.

5.     Письменники Радянської України.  К., 1970.  С. 410.

6.     Письменники Радянської України.  К., 1976.  С. 327.

7.     Письменники Радянської України.  К., 1981.  С. 254.

8.     Письменники України: Довідник. — Дніпропетровськ, 1996. — С. 284.

9.     Історія української літератури ХХ століття. У двох книгах. Книга друга. Друга половина ХХ століття [Текст] : підручник / За ред. В. Г. Дончика. К., 1998. С. 71-73.

10.            Миценко М. Мости нашої пам’яті [Текст] : есе / М. Миценко // Київ, 1997. № 1/2. С. 156.

11.            Федоренко В. Ігровий університет. – К., Грамота. 2007.

12.            Гимбалюк В., Жайворонок В. Світлиця. – К. Витоки, 1992.

13.            Могила Н. З живого джерела. – К., 1997.

14.            Сапеляк С. Борюкалися дві сили: Добірка віршів //Кафедра. – 1988. – № 2. – С.133-137.

15.            Сапеляк С. П'ята печать: [Вірші] //Сучасність. – 1989. – № 2. – С.25-26.

                                     

 

                                        Всесвітня мережа Інтернет

 

1.     qarmatiuk.orq

2.     www.pisni.orq.ua

3.     www.qooqle.ru

4.     ohozrevatel.com

5.     ur.wikipedia.orq

6.     www.poetryclub.com.ua

7.     www.ukrlit.vn.ua